Promjene u vođenju za uključivu školsku kulturu
Vođenje školske ustanove
Vođenje školske ustanove obuhvaća niz kompetencija, ponašanja, stavova i uvjerenja koje ravnatelj/ica primjenjuje kako bi ljude u ustanovi koju vodi zajednički vodio/la prema postavljenoj viziji i misiji škole.
U procesu vođenja školske ustanove važno je voditi brigu o zaposlenicima, učenicima, roditeljima i suradnicima, odnosno o njihovoj učinkovitoj suradnji i uspješnoj komunikaciji.
Svaki uspješni voditelj ulaže znatne napore kako bi uključio veći broj drugih dionika u vođenje te razvijao voditeljske kompetencije kod nastavnika i stručnih suradnika, ali i kod učenika.
Vođenje obuhvaća niz poslova i zadaća….
Vođenje je osobito važno u procesu promjena ili kriza, kada treba držati fokus na zadaćama i cilju, ali istovremeno voditi računa i o svim dionicima koji su uključeni u proces.
Pitanja za samorefleksiju:
Koliko poznajete interese, sposobnosti i jake strane zaposlenika školske ustanove?
Na koji način inspirirate učenike i zaposlene?
Na koji način odajete priznanja učenicima i zaposlenika koji ostvaruju izvanredne rezultate?
Na koji način pokušavate motivirati one slabije motivirane?
Na koji način informirate zaposlene, učenike, roditelje i ostale?
Kako se donese važne odluke? Tko je sve uključen i na koji način?
Na koji način i kojim osobama delegirate poslove? Koji su to poslovi?
Na koji način se prati i kontrolira rad?
Vođenje za uključivu školsku kulturu
Uključiva školska kultura potiže se zajedničkim aktivnostima svih koji čine školsku kulturu. Međutim važno je istaknuti da je i u ovom području vođenje važno te da je iznimno bitno na koji način se ponaša učitelj/ica, nastavnik/ica, stručni suradnik/ica te ravnatelj/ica. Najučinkovitije djelovanje je po modelu uzora. Ponašamo se na način koji želimo da se ponašaju i naši učenici, zaposlenici i suradnici.
Nije važno samo deklarativno obilježavati neke prigodne datume ili djelovati na osvještavanje koliko je važna uključenost, tolerancija, različitost već i da se navedeno vidi u postupcima pojedinaca i ustanove u cjelini. Da školska ustanova „živi uključivost“.
Pitanja za samorefleksiju:
Kome je sve i u kojim situacijama dostupna školska oprema i prostor?
Kome je sve i kojim situacijama dostupan individualna podrška?
Tko je sve i na koji način uključen u donošenje odluka o dostupnosti informacija, oprema i podrške?
Na koji način se rješavaju problemi nedostupnosti informacija, oprema, podrške?
Koja su najkritičnija područja za školsku ustanovu u području uključivosti?
Što se još može učiniti da školksa ustanova bude više uključiva nego što je to trenutno?
Promjene u vođenju
U izazovnim vremenima u kojima živimo uvelike se promijenio pristup u učenju i poučavanju, ali isto tako i u vođenju školskih ustanova. Potreban je bila brza prilagodba na promjene koje su uključivale potpuno drugačiji način rada, komuniciranja i suradnje sa zaposlenima, učenicima i roditeljima.
Iznimno je bitno pravodobno dijeljenje informacija, zajednička rasprava oko načina kako prilagoditi rad ustanove postojećim okolnostima te donošenje odluka koje su u postojećem trenutku najbolje za sve u školskoj ustanovi.
Uključiva školska kultura može se ostvariti uz motivirane i uključene zaposlenike, učenike, roditelje i suradnike škole. Da bi se to postiglo potrebno je primijeniti paradigme u vođenju koje se temelje na razumijevanju potreba, strahova, predrasuda i motivacijskih faktora koji utječu na ljude.
Kako bi promijenili svoje ponašanje i dali jednaku priliku svim učenicima i zaposlenicima potrebno je sustavno opažanje i osluškivanje u kojim se sve svakodnevnim situacijama pojavljuje mogućnost da svi nemaju isti pristup informacijama, sudjelovanju u donošenju odluka, sudjelovanju u učenju, poučavanju i vođenju.
Kada se osvijeste potrebe naših učenika, roditelja i zaposlenih moguće e sukladno njima odrediti koji su najučinkovitiji načini uključivanja u sve aktivnosti škole koje će dovesti do željene promjene.
Pitanja za samorefleksiju:
Kakvu promjenu želite u vašoj ustanovi? Što činite da se ona dogodi?
Koje promjene uočavate u vođenju školske ustanove?
Što se radi na drugačiji način? Kakve su reakcije na promjene u vođenju od strane zaposlenika, učenika i roditelja?
Što se u području vođenja može učiniti na drugačiji način? Što je za to potrebno, a da Vi možete na to utjecati?
Na koji način uključujete suradnike u proces vođenja promjena?
Kako rješavate prepreke i otpore u vođenju promjena?